02 July 2012

Sun Tzu : The Art of War (Bab 10, terjemahan Bahasa Melayu)


Sun Tzu
The Art of War
(terjemahan Bahasa Melayu oleh Mubaraq Abdullah ar-Rawi)

Sun Tzu
Seni Perang

Bab 10/13

Mukabumi

(10.1)Master Sun
Ada bentuk mukabumi yang mudah dilalui, ada yang mengelirukan, ada yang jadi buntu, ada yang sempit, ada yang curam, ada yang luas terbuka.
Jika kedua-dua belah boleh datang dan pergi (keluar dan masuk), mukabumi itu disebut mudah dilalui. Apabila mukabumi itu mudah dilalui, ambil kedudukan kamu dahulu, pilih yang tinggi dan disinari matahari, mudah untuk laluan bekalan, sebagai kelebihan dalam pertempuran.
Bila kamu boleh pergi namun sukar untuk balik, kamu dikatakan terkeliru. Bagi jenis mukabumi ini, jika pihak lawan tidak bersedia, kamu akan berjaya jika kamu mara, namun jika musuh telah bersedia , jika kamu mara dan tidak berjaya kamu akan menghadapi kesukaran untuk balik, ini menjadi kelemahan kamu.
Bila ia menjadi kelemahan untuk kedua-dua pihak untuk mara, ia dipanggil mukabumi yang buntu. Bagi mukabumi yang buntu, walaupun pihak lawan menawarkan kelebihan pada kamu, jangan kamu pergi - tarik diri untuk meyakinkan musuh keluar separuh (jalan), dan kemudian kamu serang, ia jadi kelebihan untuk kamu.
Bagi mukabumi yang sempit, jika kamu tiba disana dulu, kamu harus kuasainya dan tunggu pihak lawan. Jika pihak lawan tiba dahulu, jangan rebutnya jika pihak lawan telah menguasai kawasan sempit itu. Rebut jika pihak lawan tidak menguasai kawasan sempit itu.
Bagi mukabumi yang curam, jika kamu tiba dahulu, kamu harus kuasai kawasan tinggi dan disinari cahaya matahari untuk menunggu pihak lawan. Jika pihak lawan tiba dahulu, tarik diri dari sana dan jangan rebutnya.
Bagi mukabumi yang luas terbuka, kekuatan momentumnya sama, ianya sukar untuk buat saingan, tiada kelebihan untuk bertarung.
Memahami kesemua enam jenis mukabumi ini adalah tanggungjawab paling utama bagi jeneral, dan ianya mustahak untuk menelitinya.

Li Quan » Inlah bentuk rupa muka bumi; jeneral yang tidak mengetahuinya akan tewas.

Mei Yaochen » Bentuk tanah adalah asas dimana ketenteraan dapat dibantu dan kejayaan dicapai, jadi ia mesti di ukur.

(10.2) Master Sun
Jadi dikalangan anggota tentera ada mereka yang terburu-buru, mereka yang lembab, mereka yang rebah, mereka yang hancur, mereka yang huru-hara, dan mereka yang ditewaskan. Ini bukan malapetaka alam semulajadi, tetapi kesilapan jeneral.
Mereka yang mempunyai momentum yang sama tapi menyerang sepuluh dengan satu adalah terburu-buru. Mereka yang askarnya kuat tapi pegawainya lemah, lembab. Mereka yang pegawainya kuat tapi askarnya lemah, rebah. Bila para kolonel berang dan celupar dan melawan berseorangan dan mencaci bila bertemu pihak lawan, dan para jeneral tidak ketahui keupayaan mereka, mereka hancur.

Zhang Yu » Secara umumnya, keseluruhan kepimpinan ketenteraan harus bersatu fikiran, kesemua ketumbukan ketenteraan harus bekerjasama, dengan tujuan agar dapat mengalahkan pihak lawan.


(10.8) Master Sun
Jika kamu terlalu baik terhadap mereka, kamu tidak dapat khidmat mereka, terlalu lembut dengan mereka, kamu tidak dapat memerintah mereka, terlalu santai kamu tidak dapat menggariskan arahan, mereka seperti anak yang rosak, tiada guna.

Cao Cao » Ganjaran sahaja tidak boleh digunakan, tidak patut pula berharap pada hukuman saja (sewaktu) dalam tahanan. Jika tidak, seperti anak yang rosak, rakyat akan terbiasa samaada dengan berhibur atau menyesal. Ini merbahaya dan menjadikan mereka tidak berguna.

(10.9) Master Sun
Jika kamu tahu askar kamu mampu menyerang , tapi tidak tahu samaada musuh terlindung pada serangan, kamu ada separuh dari peluang kemenangan. Jika kamu tahu musuh rentan pada serangan, namun tidak tahu jika askar kamu tidak mampu untuk membuat serangan, kamu ada separuh dari peluang kemenangan. Jika kamu tahu musuh rentan terhadap serangan, dan tahu askar kamu mampu menyerang, tapi tidak tahu rupa bentuk tanah yang menjadikannya tidak sesuai untuk bertempur, kamu ada separuh dari peluang kemenangan.

Wang Xi » Jika kamu kenal diri kamu tapi tidak kenal yang lain, atau jika kamu kenal yang lain tapi tidak kenal diri kamu, dalam kedua-dua kes kamu tidak boleh memastikan kemenangan. Dan mahupun kamu kenal kedua-dua diri kamu dan pihak lawan dan tahu kamu boleh bertarung, masih lagi kamu jangan terlepas pandang persoalan kelebihan mukabumi.

(10.10) Master Sun
Lantaran itu mereka yang tahu seni pertahanan diri tidak menyimpang bila mereka bergerak, dan tidak kepenatan bila mereka bangkit. Seperti disebut bila kamu kenal diri kamu dan yang lain, kemenangan tidak dalam bahaya;bila kamu tahu langit dan bumi, kemenangan tidak ada kesudahannya.

Du Mu » Bila kemenangan dan kecundang sudah pun dipastikan sebelum siap siaga dan kebangkitan (untuk bertempur), kamu tidak akan jadi keliru dengan tindakan kamu dan tidak meletihkan diri kamu akibat kebangkitan.

Mei Yaochen » Bila kamu tahu apa yang menjadi kelebihan pada orang lain dan apa kelebihan kamu, kamu tidak dalam bahaya. Bila kamu tahu musim dan mukabumi, kamu tidak akan jadi buntu.

4 comments:

Anonymous said...

salam admin.. bile admin habiskan artikel sun tzu

motro said...

Insha Allah.... dalam jangkamsa terdekat...

jieja sophilliea said...

Saya t'nanti2 part strus nye....

motro said...

Terimakasih atas sokongan.. harap bersabar kerana ada yg perlu diselaraskan