19 June 2012

Sun Tzu : The Art of War (Bab 9, terjemahan Bahasa Melayu)


Sun Tzu
The Art of War

(terjemahan Bahasa Melayu oleh Mubaraq Abdullah ar-Rawi)

Sun Tzu
Seni Perang

Bab 9/13

Mengemudi Tentera

Cao Cao » Ini bermaksud memilih cara yang banyak kelebihan untuk mara.
(9.1) Master Sun
Bila saja kamu menempatkan tentera untuk meninjau pihak lawan, sekat gunung dan tinggal di lembah.

Li Quan » Sekat gunung bermaksud mengawal laluan sempit di jurang, tinggal dilembah bermaksud hampir dengan sumber air dan makanan.

(9.2) Master Sun
Perhatikan cahaya (kedudukan matahari), kekal di puncak. Bila bertempur di bukit, jangan mendaki. Ini ditujukan untuk tentera di pergunungan.

Du Mu » Satu versi mengatakan, "Lawan ke bawah, bukan mendaki"

(9.3) Master Sun
Apabila terhalang oleh air, sentiasa jauhkan diri dari air. Jangan bertembung dengan mereka di air ; ianya satu kebihan dengan membiarkan setengah dari mereka menyeberang dan kemudian serang mereka.

Cao Cao dan Li Quan » Kamu galakkan mereka untuk menyeberang.


(9.37) Master Sun
Jika askar-askar di hukum sebelum tugasan peribadi dengan kepimpinan dibentuk, mereka tidak akan akur, dan jika mereka tidak akur, sukar untuk mereka bertugas.

Wang Xi » Jika rasa penghargaan dan kepercayaan tidak terbit didalam fikiran orang dari mula lagi, ikatan itu tidak akan terjalin.

(9.38) Master Sun
Jika hukuman tidak dilaksanakan selepas tugasan peribadi terjalin dengan askar-askar, mereka tidak boleh diambil bertugas.

Zhang Yu » Bila perasaan terhadap penghargaan dan kepercayaan dipendam, dan hati para askar telah pun terjalin dengan kepimpinan , jika hukumannya longgar, askar- askar akan jadi bongkak dan mustahil boleh bekerja.

(9.39) Master Sun
Lantaran itu arahkan mereka menyelami seni kebudayaan, satukan mereka dengan seni pertahanan diri; ini bermakna kejayaan yang pasti.

Cao Cao » Seni budaya ialah belas kasihan, seni pertahanan diri bermaksud undang-undang.

Li Quan » Seni budaya bermakna kemuliaan dan ganjaran, seni pertahanan diri bermakna ketegasan dan hukuman.

Mei Yaochen » Perintah mereka dengan peri kemanusiaan dan kemuliaan, satukan mereka dengan tegas dan keras. Apabila kedua-dua kemuliaan dan ketegasan jelas diperlihatkan kejayaan akan jadi pasti.

(9.40) Master Sun
Apabila arahan dilaksanakan dengan konsisten untuk mendidik rakyat, rakyat akan terima. Bila arahan tidak dilaksanakan secara konsisten untuk mendidik rakyat, rakyat tidak menerimanya. Apabila arahan dilaksanakan dengan konsisten , disitu adanya kepuasan bersama diantara kepimpinan dan pasukan.

Du Mu » Konsisten maknanya berterusan: dalam waktu-waktu biasa adalah mustahak bagi kemuliaan dan kepercayaan bersama maruah dan arahan menjadi panduan untuk orang dari mula lagi, jadi bila kemudiannya, jika mereka berhadapan dengan musuh barangkali dapat mengharungi situasi itu dengan cara teratur, dengan penuh kepercayaan dan penerimaan orang ramai.

No comments: