02 June 2012

Sun Tzu : The Art of War (Bab 7, terjemahan Bahasa Melayu)


Sun Tzu
The Art of War

(terjemahan Bahasa Melayu oleh Mubaraq Abdullah ar-Rawi)

Sun Tzu
Seni Perang

Bab 7/13

Perjuangan Bersenjata

Li Quan » Perjuangan adalah pencarian keatas kelebihan ; apabila kerapuhan dan keampuhan dikenalpasti, seseorang akan berjuang bersama yang lain untuk kelebihan.

Wang Xi » Berjuang bermaksud berjuang untuk kelebihan ; mereka yang peroleh kelebihan dengan itu berjaya. Mula-mula seseorang itu harus menetapkan samaada untuk menggunakan senjata ringan atau berat, dan nilai samaada untuk menghampiri secara tidak-terus atau terus, jangan benarkan musuh mengambil kesempatan atas kerja keras seseorang.

(7.1) Master Sun
Peraturan am untuk kegunaan kuasa ketenteraan ialah untuk pemerintah tentera menerima arahan dari pihak berkuasa awam, kemudian kumpul dan himpunkan pasukan-pasukan, berikan mereka tempat tinggal bersama. Tiada yang lebih sukar dari perjuangan bersenjata.

Zhang Yu » Berlawan untuk mendapatkan kelebihan secara bersemuka dengan orang adalah perkara paling sukar didunia.

(7.2) Master Sun
Kesukaran dalam perjuangan bersenjata ialah menjadikan jarak yang jauh jadi dekat dan menjadikan masalah jadi kelebihan.

Cao Cao » Sementara menunjukkan sedang berada ditempat yang jauh, lajukan langkah kamu dan sampai disana sebelum pihak musuh.

Du Mu » Perdayakan mereka supaya (mereka) mengambil mudah, kemudian buat tergesa-gesa.

(7.3) Master Sun
Lantaran itu jadikan laluan mereka itu jauh, umpan mereka dengan harapan adanya habuan. Bila kamu telah bersiap mendahului yang lain dan tiba sebelum mereka, kamu tahu (bagaimana) strategi untuk membuatkan jarak menjadi dekat.

Jia Lin » Jika pihak lawan benar-benar ada jalan dekat untuk dilalui, jika kamu boleh memanjangkan jalannya dengan membuatnya (seolah) mengejar angsa liar, kamu boleh perdayakan mereka, lantas mereka tidak dapat datang melawan kamu.

Ho Yanxi » Kamu gunakan skuad khas untuk mengumpan pihak lawan (umpama) mengejar angsa liar, supaya ia kelihatan seperti angkatan induk berada jauh; kemudian hantar pasukan serangan mengejut untuk tiba disana dahulu, walaupun ianya dipersiapkan untuk bertahan.


(7.25) Master Sun
Tentera yang terkepung mesti diberi jalan keluar.

Cao Cao » Peraturan silam tentera berkuda mengatakan, "kepung mereka di tiga sisi, biarkan satu sisi terbuka, untuk menunjukkan mereka jalan untuk hidup."

Du Mu » Tunjukan mereka jalan untuk hidup (menyelamatkan diri) jadi mereka tidak terus bersemangat untuk melawan sampai mati, kemudian kamu boleh ambil kesempatan untuk menyerang mereka.

(7.26) Master Sun
Jangan ditekan tentera yang terdesak.

Du Mu » Haiwan yang keletihan akan tetap melawan, itu adalah hukum alam.

Zhang Yu » Jika pihak lawan membakar bot mereka, memusnahkan periuk masak mereka, dan datang melawan habis-habisan, jangan tekan mereka, bila haiwan terdesak mereka merempuh secara liar (membabi-buta).

(7.27) Master Sun
Inilah peraturan-peraturan operasi ketenteraan.

No comments: