26 April 2008

Self Sufficient: the bad, the good and the ugly

by Motro
Dalam tahun 1999, waktu kegawatan ekonomi, saya pernah beritahu kawan saya, lulusan kejuruteraan universiti di US, bagaimana kita hendak jadi negara maju jika tak sediakan polisi yang kukuh untuk elemen terpenting. Kawan saya tanya apa itu elemen terpenting itu. Saya cakap 'perut' sebab macam mana kita nak progres kalau tiada jaminan perut ini boleh sentiasa diisi. Bagi individu, macam mana nak hidup kalau makanan jadi mahal. Bagi birokrasi, macam mana nak laksanakan strategi kalau asyik bergelut untuk dapatkan bekalan yang cukup dan 'affordable'. Impot pun bergantung pada faktor luaran. Kalau negara pengekspot tiba-tiba kacau bilau,impot pun terjejas.Negara boleh jadi huru-hara kalau kehendak perut tidak dipenuhi.
Pengisian perut atau makanan, ialah asas utama hirarki kehidupan, selain pakaian dan tempat tinggal. Tak perlu ambil PhD untuk tahu itu semua. Itu asas pengurusan, tapi pelik bagaimana Wawasan 2020, tak banyak beri penekanan tentang aspek ini dan tiada program khusus peringkat nasional. Tidak seperti MSC, Cyberjaya, dijemput segala pakar dari serata dunia, beri insentif, buat pula Hi Tech Park dan macam-macam lagi.
Baru-baru ini kerajaan mengumumkan Sarawak akan jadi pengeluar beras utama di Malaysia untuk menjamin 100% cukup sara (self sufficient). Mengapa sekarang? Mengapa tidak 10 tahun dulu, apa fasal tak buat masa pelancaran Wawasan 2020 , 18 tahun dulu. OK lah, 'better late than never'. Maknanya kita sedar cukup sara beras kita cuma 60-75% dari dulu. Bila kita terkena masa 1997 dulu apa 'action plan' kerajaan buat untuk menambah 'yield' beras kita, menambah 'output' berskala besar.
Peratusan tak melambangkan jumlah sebenar. Biarpun 95% cukup sara, kita tak patut rasa selamat, sebab bilangan penduduk semakin bertambah. Biarpun kita impot 5% saja untuk menampung keperluan, tapi dari setahun ke setahun, 'tonnange' nya meningkat. Inikan pula kita impot 25%. Jika Indonesia mengimpot 5% dari keperluannya, ia menyamai 50% keperluan Malaysia. Bayangkan apa jadi dengan harga beras serantau.
Isu pengisian perut memukul semasa Krisis Kewangan 1997. Sebelum krisis, Asia Timur dan ASEAN terasa seperti 'invincible', kebal. Ditambah dengan adanya persefahaman dalam ASEAN tentang fungsi tiap anggota untuk memastikan bekalan makanan mencukupi antara satu sama lain.
Tapi bila George Soros 'meliwat' matawang ASEAN, semua jadi tunggang langgang, persefahaman ASEAN diketepikan, sebab yang jadi keutamaan ialah keperluan rakyat sendiri dan yang paling kritikal, survival politik masing-masing.Sejarah berulang lagi, Thailand dan negara pengekspot lain telah menaikan harga beras. Malaysia tiada pilihan, terpaksa juga beli, tiap orang kena bayar lebih.
Good vision, bad strategy.
Kita sering mengabaikan signifikan sejarah. Kalau sejarah tak penting, mengapa Quran ada banyak paparan sejarah. Bagi yang tak sempat belajar sejarah di sekolah, jika disebut kemakmuran dalan satu tamaddun, salah satu maknanya yang penting ialah 'abundance of food'. Tamaddun manusia mesti bermula dengan keupayaan menyediakan makanan secukupnya untuk rakyat.
Ruangan ini bukan untuk menjelaskan sejarah, tapi cubalah 'surf' dan selidik apakah persamaan tamaddun Sumeria, Mesir, Inca, Maya, Aztec, Rom, China, Greece kalau bukan kerana hasil tani mereka. Lebihan hasil tani didagangkan dengan negara yang ada emas, perak, rempah ratus, arak, kain dan lain keperluan. Itu memastikan leher mereka tidak digenggam orang lain. Jika tidak mereka akan di cekik.
Itulah yang terjadi pada kita 10 tahun dulu. Walaupun tiada negara pengeluar makanan di ASEAN yang mencekik kita, tapi tindakan menyelamatkan diri masing-masing telah mencekik sesama sendiri. Yang jelas mencekik kita ialah Singapura. Semua tahu bank Singapore naikkan interest.
Bad situation, ugly friend.
Sekarang isu pengisian perut timbul lagi, bukan sebab faktor ekonomi tapi lebih dahsyat lagi, 'Wrath of Creator'. Kalau enviromentalis kata ' the mother nature has responded', lebih kurang sama juga lah maknanya.Beberapa bulan dulu, semasa melihat berita banjir di TV yang berlaku di Bangladesh, India dan China, tak ramai terfikir kesannya itu akan kita rasa sekarang ini. Pengeluaran beras di Asia berkurang secara dratik. Impot naik mendadak sebab secara purata stok beras di banyak negara Asia turun keparas kritikal. Negara pengekspot lain mula ambil sikap berjaga-jaga mengawal ekspot.
PBB dan IMF dah beri amaran dulu lagi. Jossette Sheeran dari World Food Programme, PBB, beberapa hari lau mengumumkan membatalkan bantuan makanan kepada 400,000 kanak-kanak sekolah di seluruh dunia, dan dua juta lagi diambang kebuluran sebab kekurangan bekalan dan bermacam lagi cerita 'seram' dari PBB dan IMF. Sekaramg kita kena fikir apa pula kesan kekurangan bekalan makanan sekarang ini untuk beberapa bulan akan datang? Apa lagi bahan makanan yang kita impot dari dari negara yang dilanda banjir itu ? Apa lagi benda yang berlaku sekarang, yang mungkin kita anggap tak penting, tapi mungkin beri kesan pada kita beberapa bulan atau tahun lagi?.
Kerajaan mungkin dah 'anticipate' beberapa hal, tapi tak nak bagi tahu, takut orang panik agaknya.
(Nostradamus ada menyebut tentang kebuluran yang melarat dalam ramalannya, dan diikuti pula oleh wabak penyakit. Foooh!)
Bad Sign, bad fortune.
Satu jasa PM Abdullah Badawi yang besar ialah merancakan kembali sektor pertanian ruji yang 'lesu' sejak 20 tahun lebih. Walaupun 'net profit' nya belum kita rasa, sekurangnya kita berada dilandasan yang betul dan satu-satunya benda yang betul dibuat oleh PM. Sektor pertanian ruji (staple food), ialah padi , sayuran, sumber protin, gula, minyak masak dan beberapa lagi. Nasib baik minyak kelapa sawit ,kita ada perancangan strategik sebab daya pengeluaran terhad pada negara tertentu dan nilai komoditi yang tinggi.Dibandingkan minyak masak, gula dan tepung yang dipacu oleh pihak swasta, makanan ruji yang lain tak mendapat perhatian perancangan strategik negara sejak 20 tahun dulu. Banyak bergantung pada impot dan pejanjian saja.Perkembangan dalam negara yang berlaku selama ini dalam sektor padi, sayuran, daging, tenusu, ikan dan yang lain lebih merupakan 'evolusi' teknologi, bukan 'revolusi' yang dipacu kerajaan untuk perubahan skala besar.
Sekinchan, kadar tuaian beras mereka paling tinggi di Malaysia, dikira dari nisbah tan dan keluasan. Am mengetahui, daerah itu sudah tiada lagi kawasan untuk diusahakan. Tapi kejayaan yang sekian lama itu hanya jadi dibanggakan untuk jadi kemegahan agensi pertanian setempat.Mengapa lambat sangat untuk diadaptasi kenegeri lain. Kalau Thailand boleh tuai tiga kali setahun, apa kurangnya Malaysia.
Dulu bos saya ada bagi tahu' "Hey...that's a good problem". Kali kedua saya dengar masa pertemuan tak formal denga businessman dari Australia. "OK... it's a good problem".
Barulah saya faham, problem pun ada dua jenis. Satu 'good' dan satu lagi 'bad'. Makna 'good problem' ialah bila kita dapat selesaikan, kita dapat munafaat, keuntungan dan kebaikan.Jadi kalau ada masalah nak guna model Sekinchan di Kedah atau masalah nak tuai tiga kali setahun, itu 'good problem', jadi 'fight for it' lah.
Good problem, bad problem
Semasa bekerja di Labuan, saya selalu makan nasi yang berasnya datang dari Limbang, Sarawak. Itulah nasi putih tersedap yang pernah saya makan di Malaysia. Sarawak patut menjadi pengeluar beras utama sejak dulu lagi kerana keluasan negeri yang ada.Sekarang bila dah terhantuk, barulah kelam kabut bagi berbillion ringgit untuk buat sawah di Sarawak.
Selangor pula, nak buat ladang lembu pula.Lebih bagus lah begitu jika dibanding dengan ladang individu yang beserak diseluruh negeri. Dulu bekas MB Selangor, ada buat ladang lembu ala 'Kobe beef', satu Malaya dicanangnya., dengar cerita lebih bagus dari Kobe itu sendiri dan murah pula tu, tapi apa ceritanya. kalau setakat lebih bagus dan murah, tapi tak sampai kepasaran , sama dengan tak ada. Harap boleh dengar progres ternakan ala 'Kobe beef' itu.Kalau positif, kita 'appreciate' lah. Jika tak, buatlah 'improvement', jangan 'give-up'.
Jadi apakah dasar pemakanan dan pertanian selepas Wawasan 2020 dilancar selaras dengan matlamat wawasan itu sendiri. Dalam hal ini, Kementerian Pertanian, apakah visi dan misi agensi dibawahnya selaras dengan visi/misi kementerian. Dan apakah pula visi/misi kementerian, menyokong visi/misi kerajaan dan Wawasan 2020, dan adakah Wawasan 2020 ada menyatakan dengan jelas arah tentang cukup sara makanan ruji untuk rakyat Malaysia.?
(beberapa tahun ini, kadar pertumbuhan bawah 7%, boleh lagi ke nak capai wawasan menjelang 2020?)
Mungkin ada kata, Singapura tak ada pertanian pun boleh jadi negara maju. Betul, sesiapa yamg kata begitu sebenarnya mengigaukan Singapura tentang 'the worst nightmare of Singapore administration'. Sama macam sebut 'bom' dalam kapalterbang.
Kita tahu kekuatan sektor kewangan mereka dan tenaga pakar mereka adalah dari bangsa yang paling tragis dan paling bijak di dunia.Selain itu, sikap diplomasi mereka yang terpaksa berbaik denagan diktator dan jeneral dari negara tertentu.
Pernah dalam tahun 2005, saya naik teksi di Singapura, kali kedua kesana dalam sebulan, fasal kerja.Saya tanya pemandu teksi itu yang kebetulan Melayu,lebih kurang 40 an.
"ramai ke Jews kat sini , bang?"
"Ramai dik" dia membahasakan saya adik.
"Diorang ni duduk dengan dia-dia saja, tak campur sangat dengan orang, selalu juga ada call teksi dari tempat diorang tu" abang teksi itu menambah.
"Diorang ni senang nak cam lah, tak tahu nak cakap macam mana, kalau Jews tu muka diorang lain sikit, lagi pun orang macam abang, bawa teksi, kita boleh tahu"
"Diorang ni banyaknya 'consultant' dengan 'government' lah." Sambung abang teksi itu.
Abang teksi tu ada sebut kawasan mana Jews itu ramai tinggal, tapi saya lupa dimana, dan beberapa kali juga dia sebut tentang rias muka mereka sepanjang perbualan itu.
Good brains , ugly faces.
Singapura tak ada 'resources' macam Malaysia, tapi mereka gunakan 'resources' yang ada, semaksimanya melalui 'k-economy' dan 'human capital'.
Pentadbiran Malaysia pula 'sesak' dengan program, 'blueprint' dan agensi pelaksana.Idea bersepah-sepah sampai tak tahu mana satu nak dikutip.Bulan lepas keluar cerita di TV fasal berjuta anak benih cili merah tersadai. Kononnya, tujuan projek itu nak bagi pada petani untuk dituai hasilnya. Tapi, hasilnya yang jelas ialah pembaziran. Tak tahu lah siapa pula yang 'supply' berjuta polybag itu.
Disarankan, kesemua YB, Ketua Pengarah dan Pengarah,baca buku pengurusan Jepun dan cari apa itu 7 jenis pembaziran. Bila dah baca, luaskan skop pemahamannya supaya 'resources' dan wang rakyat tak dibazirkan begitu saja.Sebelum pilihanraya Mac lalu, seorang Menteri mendedahkan tentang projek penanaman anak pokok bakau di utara Malaysia, kononnya satu program pasca Tsunami beberapa tahu dulu untuk memulih alam sekitar. Projek terbengkalai, benih bakau mati, hutan bakau jadi mimpi. Berapa banyak 'resources' telah dibazirkan. Masa, tenaga, wang, benih, kepakaran dan kawasan.
Malaysia, Tuhan dah kurniakan dengan segala 'resources' yang lebih dari cukup. Tanah subur, luas saujana mata memandang, baik dibukit atau dilurah boleh cucuk tanam, iklim baik sepanjang tahun, minyak membuak-buak, laut sekeliling negeri, hujan sepanjang tahun, air mencurah-curah dan kalau tak ditadbir dan digunakan, samalah macam mensesiakan nikmat tuhan. Itulah maksud ayat Quran, "yang baik dari tuhan, dan yang buruk itu dari manusia". Tuhan dah bagi segala yang baik , tapi kita tak gunakan untuk dapat munafaat, kita lah yang memnburukan keadaan.
The good from God, the ugly from men, the bad from whom??

3 comments:

WTF said...

Oh man... apa lagi nak dikatakan. We have the tools and the raw materials but we dont have the workforce. Bukan takde workforce, just that orang yang patut melaksanakan idea idea ni have their own personal agenda. if the kickbacks are not to their satisfaction, there goes 'Satu Lagi Projek ..' You fill in the spaces. We have everything but yet we capitalise on almost nothing. Ahhh...dah tak ada mood nak membebel.

Anonymous said...

You may want to know how he censored even a lame comment like ""Free Speech? Find out the truth here ... Royal Mongrel @ Blogspot.com" ... Find out the truth at http://rajamongrel.blogspot.com/2008/04/botak-is-cheap-bapok.html

Royal Mongrel @ No Hole Barred
http://rajamongrel.blogspot.com/

yatim said...

The whole UMNO led BN govt is smacked with corruption and inefficient. So long this govt do not appreciate and reward the real performers and just want to help a particular race, this country will certainly will go to dogs.
I once involved in a agriculture project through which I had the opportunity to deal with officers of the concerned ministry. They are arrogant and interested to fill-up their coffers. Their policy is to assist only the Malays, the others had to survive themselves. Even the assitance given to the other races laced with corruption. Only The Almighty could help this nation.
The entire BN Govt machinery riddled with corruption right from the Minister to the Office-boy.